Váltó-sáv Alapítvány
1.
2.
Iskolai drogprevenciós programok (Márton Andrea, Budapest)
Az előadás vázlata:
1) Fogalom tisztázás
a) Egészségfejlesztés
b) Egészségnevelés
c) Prevenció a WHO szerint
d) EMCDDA (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction – Kábítószer és Kábítószer-függőség Európai Megfigyelő Központja) mind az adatgyűjtés, mind az információk közlése során a prevenciós stratégiák új megközelítései figyelembe vételével csoportosítja a tagállamokban folyó prevenciós tevékenységeket.
2) Serdülőkor jellemzői
3) Serdülőkori krízisek
4) Diákok indokai a szerhasználatra
5) Szerhasználat hatásai
6) Alternatívák
7) Lehetséges válaszok
8) Egészségfejlesztés program szakmai alapjai, alapelvei
9) Gyakorlati tapasztalatok,
10) 4 évfolyamra (5.-8. évfolyam) 7 alkalmas programjavaslat bemutatása
11) 6 évfolyamra (5.-10. évfolyam) játékjavaslatok, játékgyűjtemény
3.
Agresszió megelőzése és kezelése iskoláskorú gyermekeknél (Kocsis Tünde, Kécenlét Egyesület, Magyarkéc, Románia)
Jelen előadás tartalmazza az agresszió természetének bemutatását evolúciós szempontból, valamint Freud meghatározása szerint. Az agresszió szintjét és formáját befolyásoló tényezők között megemlítettük: a személyiséget, az öröklött hajlamot, családi kötődési mintákat, a nevelést, az iskolai- és kortárs hatásokat (ezen belül bemutatásra került a konformizmus és a Pygmalion effektus), a média és a kultúra befolyását (Bandura-kísérlet). A szocializáció jelentős elemeként tarjuk számon a nevelést. Az egyes nevelési stílusok (Diana Baumrind szerinti osztályozás) gyerekekre gyakorolt hatásainak bemutatásán keresztül aláhúztuk a következetesen alkalmazott szeretet és kontroll egyensúlyának fontosságát az agresszió megelőzésében. Ezen kívül bemutattuk a heteroagresszivitáshoz tartozó „áldozat” és „elkövető” szerepek sajátosságait, illetve az agresszivitással/áldozattá válással szembeni védőfaktorokat.
Az előadás második felében bemutattunk a lehetséges beavatkozási módok közül néhány Kognitív Terápiás stratégiát és néhány Viselkedés Terápiás módszert, amelyek hatékonyan alkalmazhatóak az agresszió kezelésére.
4.
Gyerekek/fiatalok felkészítése az erőszak megelőzésére (Joó Horti Lívia, Antropos Mentálhigiénés Egyesület, Szabadka, Szerbia)
Szerbiában az Oktatási Kerettörvény több szakasza tartalmazza a mindennemű diszkrimináció és bántalmazás tilalmát. További ágazati törvények pontosítják a teendőket az iskoláskor előtti, az általános iskolák, valamint a középiskolák oktató, nevelő munkájában.
Minden oktatási intézmény kötelezett éves szinten protokollban meghatározni a saját cselekvési és beavatkozási tervét az erőszak, bántalmazás és kirekesztés megelőzésére és kezelésére. Az oktató és nevelő intézmények évenként meghozott szabályzata tovább pontosítja a tematikát. Az ún. Egészségfejlesztési programon belül határozza meg, mely tartalom, melyik tanórán és milyen tevékenység keretében jelenik meg. Pl.: az általános iskolák 2. osztályának kötelező tananyaga az elhanyagolás és bántalmazás. A 3. osztályban a szexuális nevelés, a 4. osztályban a pubertás téma keretein belül kell beszélni a bántalmazásról. A felső tagozatok kötelező témái az alkoholizmus és következményei a családban, családon belüli bántalmazás, gyermekbántalmazás, számítógépes függőség és a számítógépes visszaélés lehetősége.
A témák és a programok, műhelyek az oktatási minisztérium által kinevezett szakmai megbízott az Incest Trauma Centar nevű belgrádi civil szervezet volt. A szervezet több évtizede elkötelezett és felkészült szakemberei a témának. Az általuk kidolgozott szakanyag segíti az óvodai foglalkozások megtartását az iskoláskor előtti intézményekben, valamint az általános és középiskolákban.
Az óvodások számára készített foglalkoztató füzet részletes bemutatása is része ezen prezentációnak.
5.
Bemutatkozik a Bonus Pastor Alapítvány (Bartha Éva, Bonus Pastor Alapítvány, Marosvásárhely, Románia)
A Bonus Pastor Alapítvány 1996-ban alakult, református szellemiségű civil szervezet. Programjait, magyar és román nyelven, három veszélyeztetett területen, Kolozs, Maros és Hargita megyében működteti szenvedélybetegeknek és hozzátartozóiknak. Emellett az általános prevenció területén is aktívak. Az elmúlt évtizedekben egy erős közösségi szemlélettel jellemezhető, integrált ellátási formát alakítottak ki, amelynek egyes elemeit egymásra építve, az elérhető forrásokat hatékonyan felhasználva működtetik.
A Bonus Pastor a Portage-modell alapján működteti hosszú terápiás programját, felnőtt férfiak számára. Rövid terápiás programjuk (egyéni és csoportos beszélgetések, napi áhítet, orvosi, pszichológiai előadások) 12 napig tart, emellett végeznek tanácsadást és lelki gondozást is. Utógondozó tevékenységeik intenzívek és szervezettek, évente 3-5 alkalommal kerül sor megerősítő találkozásokra, konferenciákra. Emellett helyi támogató csoportok munkájára is építenek, és utógondozó tábort működtetnek. E tevékenységek a család bevonásával zajlanak. A szenvedélybetegek és hozzátartozóik számára nyújtott tanácsadást pszichológusok, szociális munkások és lelkipásztorok végzik.
Saját két évtizedes praxisukat értékelve az Alapítvány munkatársai a közösségformálásra, a kompetenciafejlesztésre, a hatékony életevezetési készségek fejlesztésére, az együttműködési hálózatok fejlesztésére helyezik a hangsúlyt.
6.
Bemutatkozik az Art Éra Alapítvány (Puy Tamás, Art Éra Alapítvány, Budapest)
Az ÉLETreFORMA program célja a szenvedélybetegségben érintett vagy különösen veszélyeztetett rétegek megkeresése, elérése és számukra szolgáltatásaink biztosítása, hiteles információnyújtás, illetve a VII. és a környező kerületek közterein eldobált, használt fecskendők, tűk begyűjtése. A hozzánk forduló (betérő) kliens információt kap szolgáltatásainkról, segítő beszélgetésben részesül. A józanodóknak és az aktív szerhasználóknak pihenési, józanodási lehetőséget biztosítunk, melyet nyitvatartási időben betegbiztosítás, térítés, terápiás szerződés nélkül anonim módon lehet igénybe venni. Lehetőséget biztosítunk tisztálkodásra, mosásra, szárításra. A hozzánk fordulóknak térítésmentesen rendelkezésükre áll internet hozzáférés, számítógép használat. Adatbázisunkból szórólapok és információnyújtás által megoldást kínálunk jogi problémákkal, álláskereséssel kapcsolatos problémákra. Teljes körű tájékoztatást nyújtunk az egészségügyi, szociális, gyermekvédelmi ellátások és szolgáltatások, valamint a foglalkoztatási, oktatási, lakhatási lehetőségek igénybevételéről. A személy igényeihez, szükségleteihez, addikciója fokához és jellegéhez igazított segítő kapcsolat folyamatos fenntartása a tartós józanság eléréséig, a reintegráció megvalósulásáig, a természetes mikroközösségek megtalálásáig, illetve amíg a kliens igényli a segítő kapcsolatot és önkéntesen igénybe veszi azt. A napi tevékenység megszervezésének segítése. Új, egészséges kapcsolatrendszer kialakításának segítése, támogatása. A személyes problémák és célok felismerésének és megfogalmazásának segítése. A változtatásra motiváló tényezők feltárása, változásra ösztönzés.
7.
Bemutatkozik a Rév Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat – Kecskemét (Fodor Zsuzsanna, Rév Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat, Kecskemét)
A Rév Hálózatot a Magyar Katolikus Karitász- Caritasz Hungarica 1993 – 1998 között alapította német modell alapján, melynek célja a szenvedélybetegek pszicho-szociális ellátása. Ez idő alatt 8 Rév alakult (Kecskemét, Szombathely, Eger, Székesfehérvár, Szekszárd, Budapest, Szombathely, Debrecen). A kecskeméti Rév Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat szenvedélybetegeknek és hozzátartozóiknak nyújt komplex segítséget, egyéni és csoportos formában. Az Alacsonyküszöbű szolgálat, a Közösségi -, és Nappali ellátás szolgáltatásait a kliensek szükségleteik mentén vehetik igénybe. Az intézmény 320 nm2-én 15 szakember végzi a segítő munkát. A falak között 2016 óta működik a „Reménység Háza” Lelkigondozói és Mentálhigiénés Tanácsadó Szolgálat, ahol 3 fő lelkigondozó segít a hozzájuk fordulóknak. Ellátási területünk: Kecskeméti járás; Tiszakécskei járás; Kiskunfélegyházi járás ; Nagykőrösi járás; melyek mintegy 30 települést érintenek. Lajosmizsén és Tiszakécskén kihelyezett ügyeletet látunk el, és a napokban szerveződik a nagykőrösi ügyelet.
8.
Művészetterápia és megelőzés a büntetés - végrehajtásban (Juhászné Ceglédi Tünde Drogambulancia Alapítvány, Miskolc)
Rövid összefoglaló
Drogambulancia Alapítvány bemutatása: létrejötte, célja, alapelve, filozófiája.
Az alapítvány tevékenységének bemutatása, fókuszálva a büntetés-végrehajtásban megvalósított programjaira.
Az alapítvány a drogprevenció mellett fontos szerepet tölt be a B-A-Z Megyei BV és a szirmebesenyői Fiatalkorúak BV Intézetének reintegrációs tevékenységében.
Kreativitás, mint strukturált szabadidő eltöltés és mint személyiségfejlesztés.
Az alkotófolyamat személyiségre kifejtett hatása.
A Drogambulancia Alapítvány munkatársai által alkalmazott képzőművészeti technikák bemutatása:
A foglalkozások minden esetbe két tematikus egységből állnak.
1. Alkotási folyamat
2. Az alkotáshoz kapcsolódó személyiségfejlesztő blokk
1. Paverpol művészeti és önismereti csoport (Paverpol textilszobrászat)
A Paverpol üzenete: kreativitás és újrahasznosítás. A “Paverpol” nevű sűrű folyadék egy speciális textilragasztó, egy keményítő, amivel átitatva a különböző anyagokat, azok formázhatóak lesznek, és – 24 órás száradás után – megkeményednek a megformázott állapotukban. Így készíthetők, domborművek, szobrok, kisplasztikák, ékszerek, stb. Ennek a technikának csak a képzelet szab határt.
A Paverpol attól népszerű, hogy egy drótváz, egy használt póló és alufólia segítségével hozhatsz létre egy egyedi műalkotást.
2. Encaustic művészeti és önismereti csoport
Viaszfestés – encaustic: Az ókori Egyiptomban is használták már ezt a festészeti eljárást. Görögül encaustic technika, vagyis beégetés. Speciális eszközökkel égették be a viaszt. . A mai korszerű technika lehetővé teszi, hogy a régi viaszfestészetet korunk egyik legkreatívabb formájaként újra felfedezzük. Ma egy speciális vasalóval történik mindez. A vasaló mozgatásával tudunk különleges absztraktokat és tájképeket készíteni művészi előképzettség nélkül is
A viaszfestés technikája a játékon és a kreatív szabadidő eltöltésen túl, kiválóan alkalmas terápiás célokra kisgyermekektől egészen felnőttekig, minden korosztály számára.
A véletlenszerűségéből adódó sikerélmény, a pillanatok alatt kész alkotások esztétikai öröme oldja a gátlásokat, hamar sikerélményt
A programok hatása, az eredmények ismertetése.
9.
Összegzés
Első disszeminációs eseményünkre 2019. 02. 28-án került sor a Kalocsai Kulturális Központban. A rendezvényen 44 fő hazai szakember, valamint a partnerszervezetek szakemberei vettek részt.
A program szerint rövid összefoglalót követően (A TRANSZPORTER-projekt bemutatása, Mészáros Mercedes, Váltó-sáv Alapítvány) az iskolai egészségfejlesztés témájában került sor három előadásra: Márton Andrea az iskolai egészségfejlesztő programok tervezéséről, Kocsis Tünde (Kécenlét Egyesület) az iskolai agresszió megelőzőséről, Joó Horti Lívia (Antropos Mentálhigiénés Egyesület) pedig a családon belüli erőszak prevenciójának lehetőségeiről beszélt.
A következő blokkban releváns szervezetek mutatkoztak be, úm. a Bonus Pastor Alapítvány (Bartha Éva), az Art Éra Alapítvány (Puy Tamás), valamint a RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat, Kecskemét (Fodor Zsuzsa).
A 3. blokkban egy speciális színtér egészségfejlesztési lehetőségeiről esett szó: Hegedüs Judit a zárt intézetek - javítóintézetek és büntetés-végrehajtási intézetek - munkáját összegezte röviden. Továbbá egy módszer bemutatásával és kipróbálásával zártuk a szakmai találkozót: Juhászné Ceglédi Tünde a művészetterápia egészségfejlesztésben való szerepét elemezte, majd a sajátos viaszfestés módszerével alkothattunk. A re-use technikákban úttörő Váltó-sáv Alapítvány munkatársai pedig kávékapszulából ékszer készítését tették lehetővé, természetesen, alkotással együtt!
10.
Értékelés
A szakemberek értékelő lapokat töltöttek ki, melynek összegzését itt közöljük:
Kérjük, írjon rövid szöveges értékelést!
Mi az, ami a legkevésbé volt pozitív?
• A programban való csúszás.
• Rövid volt.
• Ilyen nem volt, minden maximálisan jó volt.
• Több időt kellett volna hagyni 1-1 előadásnak. Nem volt valós lehetőség 1-1 téma megvitatására.
• Az időkeret csúszása.
• Sajnos, ebben a témában bármelyik előadónak nehéz betartani a 30 percet, picit csúszott ezért a program.
• Érdekes volt minden előadás.
• Minden pozitív volt.
• Minden elfogadható volt.
• Nem volt.
• Nem volt ilyen.
• Az időkeret túllépése az előadásoknál.
• A szokásos ilyenkor, a folyamatos megcsúszás a programban. Így nem tervezhető a jelenlét.
• Túl sok program volt összezsúfolva, egy-egy témát jobban ki lehetett volna bontani.
Mi az, ami a leginkább pozitív volt?
• Jó volt hallgatni, belelátni a miénkhez hasonló munkát végző szervezetek programjába, módszereibe, munkájába.
• Elhivatott, sok tapasztalattal rendelkező szakemberek felvonultatása. Finom falatok!
• Gyakorlatias előadások, témákkal, feladatokkal.
• Nagyon hiteles, felkészült, érdekes előadásokat hallhattunk.
• A témaválasztás.
• Számomra nagyon érdekes témák voltak.
• Minden pozitív volt.
• Érdekes témákról hallhattunk nagyon jó előadásokat.
• Az előadások és a téma.
• Pozitív hangulat, jó szakemberek meghívása, kedves, vendégszerető hozzáállás.
• A témák nagyon érdekesek voltak.
• Jó hangulat, oldott légkör.
Egyéb megjegyzések, javaslatok:
• Az időkeret szigorúbb betartása, betartatása.
• Jól éreztem magam, sokat tanultam a témában.
11.
12
13.
14.
15.
2019 Váltó-sáv Alapítvány